Psychologowie są zgodni co do faktu, iż kolory wpływają na nasz umysł, emocje, a nawet reakcje fizyczne. W palecie barw możemy rozróżnić dwie kategorie kolorów: ciepłe i zimne. Nie bez powodu przybierają one cechę emocjonalną. Myśląc o ciepłym kolorze, z pewnością wyobrazimy sobie odcienie czerwieni, pomarańczu, żółtego. Chłodne myśli przywoła w nas kolor niebieski, fiolet, a także zielony. Do neutralnych „kolorów” możemy zaliczyć czerń i biel oraz odcienie szarości.

Kolor jest strategią – identyfikacją firmy

Dobrym przykładem są globalne marki, które w identyfikacji posługują się jednym wiodącym kolorem, który jest bardzo restrykcyjnie stosowany. Sprawdźmy, jak to działa. Jaka marka przychodzi Ci na myśl o kolorze fioletowym i dlaczego akurat myślisz o rozpływającej się w ustach mlecznej czekoladzie? Czy kolor pomarańczowy nie wywołuje w Tobie automatycznych skojarzeń z operatorem sieci telefonicznej? Nie musimy nadmieniać nazw, wszyscy wiemy, o jakie marki chodzi. Takie było zadanie i to zadanie zostało wykonane dobrze. Dobra strategia marki potrafi zdziałać cuda.

Podczas projektowania logo dla marki warto rozważyć zastosowanie odpowiedniej kolorystyki i dokładnie przemyśleć strategię stosowania identyfikacji. Słuszną decyzją będzie zlecenie tej pracy specjalistom z dziedziny marketingu i projektowania, bowiem mają oni odpowiednie doświadczenie jak i wiedzę, nie tylko psychologiczną. Podejmując decyzję o kolorze, nie kierujmy się własnym upodobaniom – pomyślmy przede wszystkim o odbiorcach, potencjalnych klientach, którzy będą „kupować” naszą markę, a także kontrahentach, z którymi będziemy współpracować. Warto też rozważyć czynniki kulturowe i znaczenie barw w różnych zakątkach świata – nigdy nie wiadomo, czy po kilku latach nie przyjdzie nam rozszerzyć działalności, czy też współpracować z zagranicznym kontrahentem. W tym wypadku możemy być pewni, iż będzie on postrzegał naszą markę w otoczeniu własnej kultury i przekonań.

Otoczenie kolorów i ich połączenia również odgrywają istotną rolę – wówczas przybierają one zupełnie innego wymiaru w odbiorze. Dlatego tak ważne w identyfikacji są proporcje, kolory towarzyszące, kontrast, przestrzeń. Ten sam kolor w formie apli (tła) będzie miał zupełnie inny dla oka odcień niż cienka linia o identycznym zabarwieniu. Połączenie dwóch kolorów, w dużym stopniu uwydatni ich kontrast, dzięki czemu odcienie wydadzą się silniejsze np. kolor jasny stanie się bardziej jasny, a ciemny ciemniejszy. Brzmi to abstrakcyjnie, ale w taki właśnie sposób nasze oko ulega złudzeniom wizualnym. Bardziej oczywistym jest fakt, iż kolor czarny zawęża przestrzeń, biały ją poszerza.

Psychologia barw jest bardzo szerokim pojęciem, wymagającym dużej uwagi. Jeśli poważnie myślisz o swoim biznesie, planujesz zaprojektować nową markę – powołaj do tego zadania odpowiednich specjalistów, nie zlecaj pracy w trybie „na wczoraj”, nie oszczędzaj przesadnie, bowiem źle wykonane zadanie przez niewłaściwe osoby o zbyt skromnej wiedzy i doświadczeniu, będzie miało negatywny wpływ na cykl życia Twojej marki – wówczas będziesz zastanawiać się, dlaczego Twoja marka nie odniosła sukcesu, nie sprzedaje, nie przynosi zysków. Zasada synergii jest tutaj bardzo słuszna i czynników może być wiele, jednak istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że źródło niepowodzeń leży u podstaw. Fundamentem działalności jest bowiem dobrze zaprojektowana marka.